конспекти

середа, 2 листопада 2016 р.

Урок  24
Тема. Велика   українська   сімейка.
Мета. Ознайомити учнів з поняттям оркестр народних інструментів та його різновидами, ознайомитися з особливостями українських народних інструментів та музичними інструментами, які за походженням є російським, але входять до складу народного оркестру, ознайомитися   з   творчістю   М. Калачевського.
Розвивати вміння   учнів   розпізнавати   на   слух звучання   народного   оркестру,   надавати характеристику музичному образу твору  у   виконанні народного   оркестру,   створювати    музичний   супровід на   ударних   інструментах.
Виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики, до оркестру народних музичних інструментів, творчості українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна   дошка,   ілюстрації   до   музичного   твору   та   пісні   або   мультимедійна презентація, портрет   М.   Калачевського.
Основні поняття для засвоєння: оркестр народних інструментів та основні його різновиди, інструменти народного оркестру та їхнє походження.     
Твори, що  вивчаються  на   уроці:
·       М. Калачевський. Ноктюрн (у виконанні академічного   народного   оркестру).
·       Віночок   українських   народних мелодій у виконанні   українського   оркестру народних інструментів.
·       «Червона   калина». Сл. та муз. Н. Май — виконання.
Хід уроку
1.      Вхід під музичну композицію — віночок українських   народних   мелодій. Організаційний   момент. Мотивація   до   навчання.
2.      Актуалізація опорних знань: опитування   в   парах, відповідь на запитання — види оркестрів, інструменти   народного   оркестру, творчість композитора   М.  Калачевського.
3.      Бесіда про особливості оркестру народних інструментів.
Оркестр народних інструментів,' на відміну від симфонічного чи духового, складається з музичних інструментів,   які   нація вважає невід'ємною частиною своєї духовної культури. У кожного народу є свої національні   інструменти, а тому й свої особливі оркестри.
Оркестр українських народних інструментів може складатися з різної кількості інструментів (аж до 40), серед яких більшість — національні: бандура, цимбали, кобза, басоля, ліра, телинка, сопілка, свиріль, козобас, сурма,  козацька труба, бугай, флояра, ріжок, дуда, дримба,  рубель,   качалка,   бубон,   береста   та   інші.
Оркестри   народних інструментів за складом можуть бути однорідними або мішаними. Найпопулярнішими є академічний оркестр, який переважно  складається зі струнно-щипкових інструментів, та український оркестр народних інструментів,  до   складу якого входять  і струнно-смичкові   інструменти.
Музичний словничок
Оркестр народних інструментів — колектив музикантів, які   грають   на   народних   інструментах . 
4.      Бесіда про особливості походження деяких музичних    народних   інструментів.
Знайомтесь: ці інструменти входять до складу народного оркестру, але за походженням не є українськими.
Показ ілюстрацій: домра, балалайка, баян (див. підручник, с. 121).
Домра — старовинний  (XVI ст.)   народний струнно - щипковий   інструмент   із   Грушоподібним   корпусом та   трьома   або   чотирма струнами. Раніше   триструнну домру   використовували   народні   музиканти   та   актори — скоморохи. Зараз   триструнна   домра   широко розповсюджена в Росії, а в Україні   цей   інструмент   має чотири струни.
Балалайка — російський народний щипковий музичний   інструмент   із   дерев'яним корпусом трикутної форми і трьома (раніше двома) струнами. Балалайка відома з початку XVIII століття.
Баян — музичний    інструмент, створений на основі   російської   гармонії   (гармошки). Назва   походить   від   імені   давньоруського   співця - поета Бояна.   Баян складається з двох кришок-коробок, з'єднаних   між   собою   міхами, та   кнопкових   клавіатур для   обох   рук.
5.      Музичне сприймання. М. Калачевський. Ноктюрн (  у   виконанні академічного народного оркестру ) - віночок   українських   народних   мелодій у   виконанні українського оркестру народних інструментів.
6.      Аналіз музичного твору.
—      Які оркестри виконували твори? Гру яких інструментів    народного   оркестру вам вдалося розпізнати   на   слух?
—      Розкажіть  про   засоби   виразності   обох   творів.
—      В якому творі поєдналися народна і професійна музика?
—      Розкажіть про свій настрій після прослуховування творів.
7.      Бесіда  про   творчість   композитора.
Михайло Миколайович Калачевський — український   композитор,   піаніст,   музично-громадський   діяч та юрист. Автор «Української симфонії» (1876), в   якій   використав   українські   народні   теми, а   також   «Реквієму»,   струнного квартету, ряду   фортепіанних   п'єс,   романсів та духовних   хорів.
8.      Виконання творчого завдання.
Виконайте    ритмічний   супровід української польки   на   ударних   та шумових народних інструментах.   Слухайте   уважно! Майте   на   увазі,   що ритм   польки — дводольний:   І І І І
9.      Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за  вибором вчителя).
10.    Виконання   пісні.   «Червона калина». Сл. та муз. Н. Май.
Виконайте   пісню під фонограму. Створіть музичний супровід   на   українських народних інструментах.
11.    Виконання творчого завдання.
Візьміть пензлик та фарби. Намалюйте для своєї матусі   квіточку. Нехай   вона «заграє» тими   кольорами, які   підказала   вам   пісня.
12.    Узагальнення   вивченого   матеріалу. Рефлексія.
·        Що таке оркестр народних інструментів? Назвіть його різновиди, які вам запам'яталися.
·        Розкажіть про інструменти, які вивчали на уроці.
·        Які музичні твори вас вразили найбільше? Чому?
13.    Домашнє завдання.
Чи   звучить   у   вас удома українська народна музика або музика у виконанні оркестру народних інструментів?
Приєднуйтеся до проекту друзів — знайдіть малюнки   або   відомості   про інструменти інших народів.
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Словничок музичних інструментів світу»
Мета: знаходити   та   вибирати   необхідну   інформацію для   оформлення   словника.
Очікуваний результат: музичний словничок інструментів.
План створення:
Цей проект створити вам допоможуть друзі.  Об'єднайтеся з ними у три групи.
Перша   група   «Українські   музиканти - знавці» — знайдіть   інформацію   про   українські народні музичні   інструменти. Розташуйте   їх   за   алфавітом.
Друга група «Європейські музиканти-знавці» — знайдіть  інформацію   про   народні   музичні   інструменти   країн   Європи. Розташуйте   їх   за алфавітом.
Третя група «Художники-оформлювачі» — придумайте разом оформлення вашого словничка та знайдіть малюнки або, ілюстрації із зображенням інструментів.
Залишилося тільки скласти словничок та презентувати його на уроці.
14. Вихід з класу під музичну композицію — віночок українських народних мелодій . 



Немає коментарів:

Дописати коментар