конспекти

середа, 2 листопада 2016 р.

Музичне мистецтво 5 клас - Урок 32
Тема. Музика і циркове мистецтво.
Мета. Ознайомити учнів зі зв'язком музичного та циркового мистецтва, з особливостями музики для циркових вистав, історією та особливістю циркового мистецтва, з творчістю Ж. Оффенбаха та жанром галопу.
Розвивати вміння учнів знаходити спільні та відмінні риси між музичним та цирковим мистецтвом, давати характеристику музичному образу твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів, виконувати творчі завдання.
Виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики французького композитора, пісень сучасних композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему, урок з елементами інтеграції.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети Ж. Оффенбаха, Є. Крилатова.
Основні поняття для засвоєння: музика до циркової вистави, особливості циркового мистецтва, інструментальний ансамбль, естрадно-цирковий оркестр, інструменти циркового оркестру.
Твори, що вивчаються на уроці:
·        Ж. Оффенбах. Галоп із оперети «Паризький балет».
·       «Крилата гойдалка» із фільму «Пригоди Електроніка». Сл. Ю. Ентіна, муз. Є. Крилатова — виконання.
Хід уроку
1. Вхід до класу під музику Ж. Оффенбаха. Організаційний момент.  Мотивація до навчання.
2.      Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — зв'язок музичного і кіномистецтва, музика до фільмів, творчість   композитора   Є. Крилатова,  музика сучасних композиторів до кінострічок і мультфільмів: бліц - опитування.
3.      Бесіда про особливості зв'язків між цирковим та музичним мистецтвом.
Читання вірша.
Хочу в цирк
Хочу в цирк, бо там дива,
справжня казка ожива.
Хитрі фокуси, малята,
намагаюсь розгадати.
 Ось під куполом вгорі
 на потіху дітворі
виступають акробати.
Хочу з ними політати.
На арені — силачі.
У них гирі — за м'ячі.
Ними бавляться охоче.
Також спробувати хочу.
Чи з жонглером по канату
мрію рушити завзято.
Та зізнатися боюся,
бо не візьме в цирк матуся.
Леся Вознюк.
Пригадайте циркову виставу. Чи  можна її уявити без музичного супроводу? Музика ніби пов'язує всі номери в один сценарій, єдиний сюжет. Для створення циркових програм, які мають розважальний характер, завжди залучають спеціалістів, котрі пов'язані з різними видами мистецтва , театральних та циркових режисерів, балетмейстерів, композиторів, акторів, спортсменів, музикантів-виконавців, сценографів, декораторів, бутафорів, костюмерів та ін.
Музика супроводжує всю циркову виставу. Разом з клоуном вона «сміється», злітає у височінь з гімнастами, зачаровує ілюзією, «цокає та підстрибує» разом з вершниками та акробатами, насторожує та підказує сюрпризи, змушує сміятися, хвилюватися, захоплюватися, радіти. Циркові артисти демонструють під музику свою майстерність та надзвичайні можливості. Так, серед безлічі музичних творів є ті, які найчастіше звучать у цирку. Вони невеликі за обсягом, мають нескладну будову, яскраво виражену динаміку, характер. Багато з них були написані композиторами для театральних вистав, балетів, опер та оперет.
4.      Музичне сприймання. Ж. Оффенбах. Галоп із оперети «Паризький балет».
5.      Аналіз музичного твору.
-         Яка музика звучить? Визначте її характер.
-         Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
-         Чим ця музика нагадує циркову виставу: ритмом, темпом, динамікою чи характером?
-         Охарактеризуйте засоби музичної виразності твору.
6.      Відомості про композитора Ж. Оффенбаха.
Жак Оффенбах (Ебершт Якоб) — французький композитор XIX століття, один із засновників класичної оперети. Створив музику до понад 100 оперет. У 1855 р. відкрив маленький театр «БуфПаризьєн». Йрго оперети, дотепні й життєрадісні, сповнені барвистою музикою, то ліричною, то каскадною, полонили усю Європу.
Музичний словничок
Галоп — це стрімкий, веселий бальний танець XIX століття.
7. Бесіда про особливості циркового мистецтва.
Цирк — не лише розвага; це мистецтво, що має свою історію та характерні особливості.
Зазвичай це кругла будівля з ареною (манежем) і трибунами для глядачів. У цирку відбуваються видовища, що супроводжуються музичною ексцентрикою, які демонструють силу   і   відвагу циркових артистів (силачів, акробатів, повітряних   гімнастів, жонглерів, еквілібристів, ілюзіоністів, фокусників, вершників, велофігуристів, борців, муштрувальників свійських і приборкувачів диких тварин тощо) з інтермедіями-буфонадами   клоунів, пантомімою   і   меломімою .
Цирк існував ще у Стародавньому Римі, але тоді мало нагадував мистецтво. Це були кінні змагання зі швидкісної їзди на колісницях, бої гладіаторів тощо.
Зародження цирку в Україні почалося з виступів акторів - скоморохів, жонглерів  та  циганів з ведмедями на ярмарках. Згодом з'явилися театралізовані кінні каруселі, мандрівні цирки та звіринці. І аж на межі ХІХ-ХХ ст. стали будувати приміщення для цирку.
У цирковому мистецтві об'єднані: театр, музика, дресура, акробатика, кінна їзда, гімнастика, мистецтво ілюзії та фокусів тощо.
Цікаво, що ще з часів античності у цирку розвивалась   майстерність   кінної їзди та кінних перегонів. Клоунада, акробатика, жонглювання, дресура тварин, еквілібристика, фокуси тривалий час існували як окремі жанри, що об'єднались під куполом цирку відносно недавно.
У   давній   цирковій   виставі   було   три   відділення:
-         акробатичні та гімнастичні номери: робота на трапеції, канатохідці, силові атракціони;
-         сценки з народного побуту;
-         арлекінади, пантоміми та п'єси з репертуару народного театру.
Між   музикою і цирком є багато спільного. Вся циркова  вистава  супроводжується грою естрадно—духового   оркестру.
8.      Виконання  творчого   завдання.
Послухайте твір Ж. Оффенбаха ще раз. Візьміть олівці та зобразіть маски своїх улюблених циркових героїв відповідно до настрою музики.
9.      Поспівка. Вправи   для   розвитку музичного слуху та голосу (за   вибором вчителя).
10.    Виконання пісні. «Крилата гойдалка» із фільму «Пригоди Електроніка». Сл. Ю. Ентіна, муз. Є. Крилатова.
Заспівайте пісню зі своїми друзями. Куплет буде виконувати соліст, а приспів — увесь клас. Оберіть найкращого співака. Запишіть виконання пісні під фонограму на диктофон та оцініть спів кожного.
11.    Виконання творчого завдання.
Демонстрація ілюстрацій із зображенням циркових номерів (акробати, ілюзія, кінна їзда, жонглери тощо).
Завдання: розгляньте ілюстрації та спробуйте пригадати   всі   музичні   твори, які   ми   слухали протягом навчального року. Якою музикою можна озвучити зображення фрагментів циркової вистави?
12.    Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
·        Як пов'язана музика з цирком?
·        Які номери існували в давній цирковій виставі?
·       3 якими видами мистецтва поєднане циркове мистецтво?
·       Хто виконує музику в приміщенні цирку?
·       Хто з циркових героїв є вашим улюбленим? Яка музика   відповідає   його   образу?
13.    Домашнє завдання.
Послухайте музику. Які з прослуханих музичних творів підходять для супроводу циркових номерів?      і
Поміркуйте, які циркові артисти можуть виступати під мелодію пісні «Крилата гойдалка».
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Історія цирку»
Мета: знаходити   та   вибирати   необхідну   інформацію для   оформлення   буклета.
Очікуваний результат: буклет.
План створення:
Прочитайте   уважно   текст у підручнику про історію цирку. Створіть з друзями буклет про історію цирку.
Об'єднайтеся з друзями у три групи:
Перша група «Дослідники» — проведіть опитування класу за темою «Які артисти цирку вам подобаються найбільше?». Оберіть найулюбленіших циркових артистів класу. Знайдіть відомості про історію цирку.
Друга група «Музиканти» — оберіть музичні інструменти та оркестри, які виконують музику в приміщенні цирку.
Третя група «Художники» — придумайте разом оформлення  вашого   буклета   на   тему   «Історія цирку».
Виготовте разом чудовий буклет.
14.    Вихід із класу під музику Ж. Оффенбаха .



Немає коментарів:

Дописати коментар