конспекти

середа, 2 листопада 2016 р.

Музичне мистецтво 5 клас – Урок  19
Тема. Чи є сюжет у музиці?
Мета. Ознайомити   учнів   з поняттям «програмна музика» на прикладах творів О. Бородіна, Л. ван Бетховена, героїчними образами музики, ознайомити з симфонічною  музикою   у   творчості   композиторів.
Розвивати вміння учнів розпізнавати програмний зміст за музикою у творі, надавати характеристику музичному образу твору програмного твору, розрізняти на слух музичні інструменти, розвивати вміння порівнювати характер музичного та образотворчого творів та знаходити спільні засоби виразності.
Виховувати інтерес до героїчних образів програмних творів російської та зарубіжної музики, пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна   дошка,   ілюстрації   до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети О. Бородіна, Л. ван Бетховена.
Основні поняття для засвоєння:  «програмна   музика», «програмна   симфонічна музика», героїчні образи в музиці.
Твори, що вивчаються на уроці:
·       О. Бородін. Симфонія № 2 «Богатирська» (І ч., експозиція).
·       Л. ван Бетховен. Симфонія № 3 «Героїчна» (І ч., експозиція).
·       «Ми — козаки». Сл. та муз. М. Назарця — розучування.
Хід уроку
1. Вхід  під музику М. Назарця. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Актуалізація опорних знань: фронтальне   опитування — професійна   музика   та   різновиди професійної музики, творчість А. Вівальді, цикл концертів «Пори року», зв'язок музики та образотворчого мистецтва у творах на зимову тематику, відомі італійські солісти-виконавці.
3. Бесіда про особливості програмної музики.
Іноді композитори дають назви своїм інструментальним   творам, щоб   якомога повніше донести   до   слухачів власні думки, почуття, переживання. Таку музику називають програмною, або сюжетною.
Програмна музика — це рід інструментальної музики, а   також   музичні твори, що мають словесну (іноді поетичну) програму   і   розкривають   втілений    у ній   зміст.   Програмою  може   слугувати   заголовок, який   підказує   слухачам, про   що   розповідається у творі (наприклад, «Ранок» Е. Ґріґа). Детальніші    програми   зазвичай   складають   за сюжетом літературного   твору (симфонічна   сюїта   «Антар»   М. Римського-Корсакова за   однойменною   казкою   О. Сенковського), рідше — поза зв'язком із літературним прообразом.  («Фантастична симфонія» Г. Берліоза).
Програмна музика відома із сивої давнини, однак найбільшого розквіту досягла в епоху романтизму.
Музичний словничок
Програмна музика — це інструментальна музика, створена за певним сюжетом, що відображається у спеціальній програмі або назві твору.
Це   музика, пов'язана з історичними подіями, якоюсь   казкою   чи   окремим    літературним   твором . 
4.      Музичне    сприймання.  О.   Бородін.  Симфонія № 2 «Богатирська» (І ч., експозиція); Л. ван Бетховен. Симфонія № 3 «Героїчна» (І ч., експозиція).
5.      Аналіз музичного твору.
—      Який характер музики кожного твору? Чи схожі вони між собою?
—      Як   ви   гадаєте, чи відповідають назви творів музиці, що звучить?
—      Який сюжет цих творів? Поміркуйте.
—      Чи є ці композиторські творіння прикладами програмної    музики?
6.      Виконання   творчого   завдання.
Спробуйте підібрати твори, які ми слухали, до пропонованих   картин:   Й. Пінзель. Скульптурна   група «Юрій Змієборець», В. Васнецов «Богатирі». Чи розкривають   ці   твори   образотворчого мистецтва сюжети   програмної музики, яку ми слухали? Обґрунтуйте   свою   думку.
7.      Розповідь   про   композитора.
Олександр Порфирович Бородін — російський композитор  і  вчений - хімік, один   із   творців   російських   класичних   симфонії та квартету. Його Перша   симфонія започаткувала героїко - епічний напрямок   російського симфонізму, прикладом якого стала   Друга   симфонія («Богатирська», 1876).
8.      Фізкультхвилинка «Хвилинка драйву».
9.      Поспівка. Вправи   для   розвитку музичного слуху та голосу (за  вибором вчителя).
10.    Розучування   пісні. «Ми — козаки». Сл. та муз. М. Назарця.
Усвідомлення змісту пісні, особливостей її характеру   та   мелодії. Виконання   першого куплету пісні з показом руху мелодії, плескання ритмічного малюнку   пісні.
11.    Виконання творчого завдання. Візьміть   ударні інструменти та спробуйте   разом   із   друзями   виконати такий   ритмічний   супровід   до   пісні:
1-й учень:                                        2-й учень
І І П І П П І І             І І І І П І П І
12.    Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
·        Яку музику називають програмною?
·       Що може слугувати програмою для інструментального твору?
·        Які твори ми слухали на уроці?
·        Розкажіть, як вплинула прослухана музика на ваш настрій.
13.    Домашнє завдання.
Чи   звучать   у   тебе   вдома   програмні   музичні твори? Які? Намалюй героїв одного з творів, які ми слухали   на   уроці.
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Галерея героїв»
Мета: знаходити   та   вибирати   необхідну   інформацію для  оформлення   галереї.
Очікуваний результат: галерея    картин.
План створення:
Пригадайте з друзями музичні твори та пісні, які ви чули на уроках, що присвячувалися реальним та вигаданим народним героям.
Можна дібрати до кожного твору ілюстрацію відомої   картини   та   додати малюнки, створені власноруч.
1-      й       крок — пригадайте музичні твори та пісні, запишіть  їх   на   диск   або   диктофон.
2-      й       крок — доберіть ілюстрації картин та зберіть найкращі   малюнки, що   малювали   власноруч, підпишіть авторів та додайте назву музики, яка може озвучити ці картини.
3-      й       крок — оформіть галерею картин, присвячених героям, та запросіть друзів зі школи відвідати її. Не забудьте увімкнути музику під час перегляду галереї.
14. Вихід  із  класу  під  музику  А.Вівальді 

Немає коментарів:

Дописати коментар