конспекти

неділя, 6 листопада 2016 р.

ТЕМА III.  ПРОФЕСІЙНА МУЗИКА
Музичне мистецтво 5 клас – УРОК 17
Тема. Скарбничка професіонала.
Мета. Ознайомити учнів з поняттями професійна музика, народна пісня в професійні музиці та з особливостями професійної музики, творчістю М. Глінки на прикладах його симфонічних творів.
Розвивати вміння учнів надавати характеристику музичному образу твору, розрізняти на слух засоби музичної виразності, розвивати вміння створювати візуальні образи до музичного твору, продовжувати розвивати вміння створювати власні пісні на основі віршованого тексту.
Виховувати інтерес до творів російської класичної музики, пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет М. Глінки.
Основні поняття для засвоєння: професійна музика, професійна вокальна музика.
Твори, що вивчаються на уроці:
·       М. Глінка. «Камаринська», оркестрова фантазія на дві російські теми.
·       М. Глінка. Іспанська увертюра № 2 «Спогади про літню ніч в Мадриді».
·       «Зимова пісенька». Сл. та муз. В. Островського — розучування.
Хід уроку
1.      Вхід під музику М. Глінки. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2.      Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — народні пісні в професійній музиці.
3. Бесіда про творчість М. Глінки та його симфонічні твори.
Відомий російський композитор Михайло Глінка прагнув зробити свою музику близькою та зрозумілою багатьом. Можливо, тому майже всі його оркестрові твори написано на основі народних пісень і танцювальних мелодій.
Так, у симфонічній фантазії «Камаринська» композитор використав дві російські народні пісні: весільну «Із-за гір, гір високих» і швидку, веселу, танцювальну «Камаринську».
Саме у цьому творі Глінка втілив риси національного характеру, яскраво зобразив картини народних гулянь, які бачив у селі Новоспаське Смоленської губернії, де провів дитинство. Композитор не просто виконав обробку народних пісень для симфонічного оркестру, а написав новий твір, під час слухання якого складається враження, ніби грають народні інструменти і на сцені відбувається народне свято з танцями та піснями.     
В інших творах — іспанських увертюрах для оркестру — М. Глінка використав іспанські народні мелодії як спогад про своє перебування у Мадриді. 
Музичний словничок
Професійна музика — музика, котру створює композитор. Іноді вона тісно пов'язана з Народною музикою. Народні твори продовжують «жити» в творах майстрів.
4.      Музичне сприймання. М. Глінка. «Камаринська», оркестрова фантазія на дві російські теми; М. Глінка. Іспанська увертюра № 2 «Спогади про літню ніч в Мадриді».
5.      Аналіз музичного твору.
—      Яке враження на вас справила музика М. Глінки? Чи   відчуваються  в   ній   народні   мелодії?
—      Які засоби виразності використав композитор у творах, щоб наблизити симфонічну музику до народної?
—      Чим особлива музика танцювальної «Камаринської»? Чи однакова за характером музика звучить упродовж твору? Зі скількох частин складається «Камаринська»?
—      Як пов'язана між собою професійна та народна музика?
6.      Бесіда про музичні твори російських композиторів, які створювалися на основі народних мелодій.
Симфонічна фантазія «Камаринська» М. Глінки мала великий вплив на розвиток російської симфонічної музики і стала своєрідним 1 зразком для інших композиторів, котрі теж почали використовувати народні мелодії у своїй творчості. Зокрема, М. Балакірев написав дві увертюри на російські теми, а П. Чайковський провідною темою у фіналі симфонії №4 зробив російську народну пісню «В полі береза стояла» і використав українські народні мелодії у Другій симфонії та концерті №1 для фортепіано з оркестром.
Ще в юнацькі роки М. Глінка зацікавився музикою українського народу. Навесні 1838 року він вирушив у мандрівку Україною, щоб набрати співаків до капели, якою диригував.
Цікаво, що тоді запрошення в капелу отримав і С. Гулак - Артемовський, який згодом став відомим українським композитором, співаком та актором.
Подорожуючи Україною, М. Глінка відвідав Київ, Чернігів, Полтаву, Переяслав, Харків. У селі Качанівка Полтавської губернії, гостюючи в маєтку Г.С. Тарновського, він близько познайомився з художником В. Штернбергом — другом  Тараса   Григоровича  Шевченка та з українським поетом Віктором Забілою. Саме в Качанівці   композитор   написав   два   вокальні   твори на слова   В. Забіли:   «Гуде вітер» та «Не щебечи, соловейку», передавши  в   них   дух і характер української   народної   музики.
Природа України, історія, побут і мистецтво українського   народу   назавжди залишили в душі М. Глінки   найкращі   спогади. Він   мріяв створити симфонію   під   назвою «Тарас Бульба».
7.      Фізкультхвилинка «Хвилинка відпочинку».
8.      Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу  (за вибором вчителя).
9.      Розучування пісні. «Зимова пісенька». Ся. та муз. В. Островського.
Новорічні свята вже минули, але зимонька-зима щодня  нам   дарує   чудову   зимову   казку. Ознайомимося з піснею В. Островського. Усвідомлення змісту пісні та особливостей мелодичного складу пісні. Розучування   мелодії   пісні. Виконання   першого куплету   та   приспіву.
Музичний словничок
Пісні, які створюють композитори, належать до професійної вокальної музики.
10.    Виконання творчого завдання.
Уявіть себе режисером мультиплікаційного фільму. Які герої з'являються в сюжеті вашої стрічки під звуки «Зимової пісеньки»?
За допомогою пензлика та фарб намалюйте казку, котру ви «побачили» у пісні. Оберіть колір, який вона вам «підказала».
11.    Виконання творчого завдання.
Розгляньте приклад запису ритму вірша, який може стати піснею.
П П П І  П П І І П П П І П П І І
Спробуйте створити власну мелодію на цей текст: Прибрана ялиночка
Іграшками сяє.
Танці круг ялиночки,
Сміх дзвінкий лунає.
12.    Виконання творчого завдання «Розмалюємо віконце».
Із запропонованих сніжинок (біля яких зазначені слова-характеристики) доберіть ті, які найвлучніше характеризують   мелодію «Зимової пісеньки». Розмалюйте   ними   зимове   віконце.
13.    Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
·       Яку музику називають професійною? Що її поєднує з народною музикою?
·       Які засоби музичної виразності використовують композитори для написання своїх творів?
·       Які твори на основі українських народних пісень написав композитор М. Глінка?
·       Пригадайте історію про українську народну пісню, яка стала популярною у багатьох країнах. Які композитори використали мелодію цієї пісні у своїх творах?
14.    Домашнє завдання.
Послухайте музику, яка лунає у тебе вдома. Чи є серед цих творів народні пісні? Які новорічні пісні «живуть» у вашій родині? Намалюйте їх.
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Зимова пісня»
Мета: створювати власну зимову пісню.
Очікуваний  результат: конкурс власних пісень.
План створення:        1
Чи хочете взяти участь у конкурсі дитячих пісень про зиму?
1-      й       крок — оберіть дитячий вірш відомих поетів про зиму.
2-      й       крок — створіть власну пісню на слова відомого поета. Яка в ній буде мелодія (лірична, сумна або весела, енергійна)? Проспівайте її, запишіть виконання на диктофон.
3-      й       крок — проведіть з друзями конкурс на найкращу пісню про зиму. Хто переможе?
Вірші на допомогу:
Летять, летять сніжинки
На поле, ліс і сад,
 Веселий свій таночок
Танцює снігопад.
В. Клени,
Зимонько, голубонько
В білім кожушку,
Любимо ми бігати
По твоїм сніжку.
Всім рум'яниш личенька
Ти о цій порі
 І ладнаєш ковзанки
В нашому дворі.
Л. Забашта
15. Вихід з класу під музику М. Глінки.






Немає коментарів:

Дописати коментар