конспекти

вівторок, 1 листопада 2016 р.



План-конспект
уроку у 5 класі
на тему:


«Народні інструменти»







Вчитель музичного мистецтва
Неветленфолівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Куриндаш С. В.


18.11.2015

Урок №12                                                            дата  18.11.2015 р.
Тема: Народні  інструменти.
Мета: Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та  особливостями їхнього звучання. Ознайомитися з творчістю М.Скорика, Є.Адамцевича, та  Л.Колодуба на прикладах їхнів творів.
       Розвивати вміння учнів виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання  оркестру народних інструментів.
       Виховувати  інтерес до  українських народних  музичних  інструментів  народної  пісні  та  класичних творів  українських  композиторів.
Тип  уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент програвач, мультимедійна  презента-ція портрети Є.Адамцевича, Л.Колодуба, М.Скорика.
Овнові  поняття  для  засвоєння:
Українські  народні  інструменти  та  їхні  різновиди, особливості  звучання  інструментів.
Твори, що  вивчаються  на  уроці:
Л.Колодуб  «Старосвітські  гуцульські  награвання» (соло  сопілка).
М.Скорик «Мелодія» (скрипка і бандура).
Є.Адамцевич «Запорізький  марш» (у  виконанні  оркестру  народних  українських  інструментів).
Українська  народна  пісня  «Їхав  козак  за  Дунай» - виконання.



Хід  уроку:
1.     Організаційний  момент. Мотивація  до  навчання.
Вчитель:  Добрий день  «Скажи і  просто  усміхнись»
Діти :        Добрий день  «Скажи і  просто  усміхнись»           
Вчитель:  Добрий день,  скажи мені
Діти:         Добрий день  скажу  тобі
        Посміхнеться сонце  нашій  дітворі!

Діти:       Ми  пограєм,  поспіваєм  залюбки,
                Ми  пограєм,  поспіваєм  залюбки,
       Вже  настав  заняття  час.
       Дуже  весело  у  нас
       Обіцяємо  учитись  повсяк  час.
Вчитель: У нас сьогодні незвичайний урок, до нас сьогодні гості завітали. Привітайте наших гостей.

                 Всі ми скажемо до вас Добрий день!
              Всі ми скажемо до вас Добрий день!
              Посміхніться  ви на нас
              Посміхнемся  ми на вас.
               Хай ясніше сяє сонце на вас.

              Ми  пограєм,  поспіваєм  залюбки,
             Ми  пограєм,  поспіваєм  залюбки,
    Вже  настав  заняття  час.
    Дуже  весело  у  нас
    Обіцяємо  учитись  повсяк  час

2.      Оголошення  теми  і  мети  уроку:
Вчитель: Темою  нашого  уроку  є  «Народні  інструменти».
Запишіть  будь  ласка  дату  і  тему.
Сьогодні  ми  з  вами,  ознайомимося  із  українськими  народними  інструментами,  їх  звучанням  будемо  вчитися  виконувати  українські  народні  пісні,  слухати  музику  та  познайомимось  із  деякими  українськими  композиторами.
3.     Бесіда   про  українські  народні  інструменти.
Музичні  інструменти  з’явилися  у  процесі  трудової  діяльності  людини. Найдавнішими  вважають,  ударні  інструменти,  звуки  яких  задавали  певний  ритм  і  допомагали  організувати  групову  роботу.

Вчитель:  Знаєте  із  чого  виготовляли  перші  інструменти?
Діти: ……………………..
Вчитель: Наші  предки  виготовляли  музичні  інструменти  із  рогів, трубчастих  кісток  тварин  та  різних  рослин. Струнні інструменти  з’явилися  значно  пізніше. Кожен  національність  має  свої  народні  інструменти.
Ми  сьогодні   ознайомимось  з  вами  глибше  з  українськими  народними  інструментами.
Вчитель:  Скажіть  мені  будь  ласка,  які   інструменти  були   поширенні  в  часі  Київської  Русі?
Діти: У часі  Київської  Русі  на  теренах  України  були  поширені  гуслі,  дерев’яні  труби,  роги,  бубни  й  різні  свирілі.
Вчитель: У  Запорізький  Січі  які  популярні  інструменти  були  поширенні?
Діти: На  Запорізький  Січі  популярними  інструментами  стали  літаври,  барабани,  козацькі  сурми  і  труби.
Вчитель: Цікаво  знати,  що скрипка  та  контрабас  не  є  народними  інструментами, а  струнно  смичковими. Але  у  нас, на  Закарпатті,  народний  ансамбль  без  них  не  існує.
До  нас  сьогодні  завітала  дівчинка  і  покаже  вам  яке  звучання  має  скрипка.
Дівчинка  грає  на  скрипкі:  Українська  народна  пісня  «Їхав  козак  за  Дунай».
Вчитель: А тепер  познайомимося  з  вами  які  музичні  інструменти  має  український  народ.
            4. Використання  творчого  завдання:
Вчитель: Скажіть  мені  будь  ласка  на які  групи  поділяються  народні  інструменти?
Діти:  Українські народні  інструменти  поділяються  на  три  групи:
1.      ударні
2.      духові
3.      струнні
Діти  виходять  до  дошки  і  поетапно  прикріплюють  відповідні  карточки  до  груп  інструментів.
Вчитель:  На  дошці  ви  бачите  три  групи  інструментів:
1.      ударні
2.      духові
3.      струнні
Прошу  по черзі  виходити  до дошки  та  прикріпити  певни  інструменти  до  його  групи.
Діти:  1.  Ударні  інструменти: бубон, барабан,  літаври,  тарілка.
           2.  Духові  інструменти: сопілка,  ріжок, сурма, трембіта,  волинка.
           3. Струнні  інструменти: бандура,кобза, басоля, гудок, цимбали.

5. Розповідь  про  особливості  українських  народних  інструментів.
Вчитель:  Які  тембри  мають  духові  інструменти?
Діти: Духові  інструменти  мають  різні тембри,  які  легко  розпізнати  на  слух: ніжний  звук  сопілки,  закличний  звук  трембіти. Багатоголосна  волинка -  колоритний  народний  інструмент,  що  складається  декількох  трубок.
Вчитель: На  струнних  інструментах  як  утворюються  звуки?
Діти:  На  струнних  інструментах  звуки  утворюються  по – різному: бандура, кобза, і домра  потребують щипкового. А  на  цимбалах  звуки  добувають  ударами паличок  по  струнах.
 Вчитель: Доріна  я  знаю  що  ти  граєш  на  цимбалах  заграй  нам  улюблену  пісеньку.
 Дівчинка гає на цимбалах:           
 Українська  народна  пісня  «Їхав  козак  за  Дунай».
Вчитель:  Ви  почули  як  звучать  цимбали  як  соло. Хочу  вам  показати  як  звучить  інструмент  в  ансамблі. Соло  грає  на  цимбалах  Костя  Евелін. Випускниця  нашої школи, яка  тепер  навчається  в  Ужгородському  музичному  училища  ім. Д. Задора. Грає  на  цимбалах , часто  виступає  на  концертах  художньої  самодіяльності  нашого  краю.
Вчитель: Хто  може  сказати  Що таке  троїста  музика?

    Троїсті  музики – народний  інструментальний ансамбль, у складі якого  були  скрипки, басолі, бубна, цимбали. Троїсти музики відіграли важливу ролю у побуті українського села: на народних святах, весіллях, ярмарках.
         
   6. Відомості  про  композиторів:
- Мирослав  Скорик «Мелодія» ( скрипка  і  бандура).
Композитор, музикознавець, народний артист України, художній керівник Київської опери.
- Лев  Колодуб  «Старосвітські  гуцульські  награвання»  (соло  сопілка)
Композитор, педагог, музичний громадянський діяч, народний та заслужений артист України.
- Євген Адамцевич «Запорізький  марш» ( у виконанні  оркестру  народних  українських  інструментів ).
Сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських народних історичних пісень, автор запорізького маршу.

           
7.  Розпівка.  Вправи  для  розвитку  музичного  слуху  та  голосу.
Всі  підняли  руки  раз  на  носках  стоїть  весь  клас.
«Два  присіли  руки  вниз  на  сусідах  подивись.»
«Раз» і  вгору  «Два»  і  вниз
На  сусідах  подивись.
Будем  ноти  ми  вивчати  разом  весело  співати,
До-до, ре-ре, мі-мі, фа, соль-соль, ля-ля, сі-сі, до!








8. Виконання  пісні. Українська  народна  пісня 

        «Їхав  козак  за  Дунай»


    1.  Їхав  козак  за  Дунай,
         Сказав: «Дівчино, прощай!»
         Ти  конику  вороненький,
         Скачи  та  гуляй!
         Вийшла,  ручки  заломивши,
         І  тяженько  заплакавши:
         «Як  ти  мене  покидаєш,
         Тільки  подумай!»
   2.    «Білих  ручок  не  ламай,
           Ясних  очей  не  втирай,
           Мене  з  війни  зі  славою
          К  собі  дожидай!»
          « Не  хочу  я  нічого,
           Тільки  тебе  одного,
           Будь  здоров  ти,  мій  миленький,
           А  все  пропадай!»
    3.   «Постій,  постій,  козаче,
            Твоя  дівчина  плаче,
            На  кого  ж  ти  покидаєш,
           Тільки  подумай!»
           Свиснув  козак  на  коня:
           «Оставайся  здорова!
           Як  не  згинув, то вернуся
           Через  три года!

         9. Фізкультхвилинка «Весела коломийка»

10. Узагальнення   вивченого  матеріалу.

       - На які  групи  поділяються  українські  народні  інструменти? Пригадайте  назви  інструментів  що  належить  до  кожної  з  них.
      - Звучання  яких  інструментів  вам  найбільше  подобається?
      - Які  інструменти  серед  українських  народних  звучали сьогодні  на  уроці?

11. Домашня  завдання:

  Намалюйте  народні  музичні  інструменти  які  вам  подобалося.
  Вивчити  пісню  співати «Їхав  козак за  Дунай».



Немає коментарів:

Дописати коментар