конспекти

середа, 2 листопада 2016 р.

Музичне мистецтво 5 клас – Урок  23
Тема. Симфонічна музика.
Мета. Ознайомити   учнів з поняттям оркестр, різновидами оркестрів, ознайомитися з творчістю Г. Свиридова та особливостями вальсу.
Розвивати вміння учнів надавати характеристику музичному   образу твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного   оркестру, створювати   вальсовий   ритм   за допомогою   ударних   інструментів.
Виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики російського композитора, пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок   заглиблення  в  тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна   дошка, ілюстрації   до   музичного   твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет Г. Свиридова.
Основні поняття для засвоєння: інструментальний ансамбль, різновиди ансамблів, склад інструментальних ансамблів.
Твори, що вивчаються на уроці:
·       Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль».
·       «Червона калина». Сл. та муз. Н. Май — розучування.
Хід уроку
1.      Вхід під музику Г. Свиридова. Організаційний момент. Мотивація   до   навчання.  
2.      Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — квартет, різновиди квартетів, склад інструментальних   квартетів,   творчість   композитора    В. Барвінського.
3.      Бесіда   про   особливості  оркестрової   музики.
Пориньмо у море симфонічної музики та послухаймо   цікаву   історію   про   незвичайний   оркестр.
Якось  тато сказав синові: «Готуйся: завтра підемо слухати оркестр». «А квитки ти купив?» — запитав   хлопець. Тато   всміхнувся й відповів, що концерт   безкоштовний.
Наступного   дня   він   розбудив   сина   та   дружину   й   усі   поспішили  на   електричку...
Невдовзі  вони  прийшли    до  лісу  і  раптом   виразно   почули   звуки   крапання. Це   туман   осідав   на листя,   й   великі   краплі   води   зривалися   вниз   та лунко падали додолу. Аж ось пробіг кронами осик вітерець,   і   гілки   застукали   одна   об   одну.   Тато сказав, що  подібні   звуки   видає   тріскачка — ударний народний  музичний   інструмент.   За   мить   усі    почули,   як   пискнула   синиця,   їй    відгукнувся    щиголь та   взяли   веселу   ноту   горобці.   З   хащі   донісся   дріб дятла,   заскрекотіла   сорока.   Знову   вітер   гойднув крони,  від   чого   крапання   стало   ще   дзвінкішим.
«Хто ж диригент цього оркестру?»,— пожартувала   мама.   Несподівано   крізь туман пробився   тонкий сонячний промінь. «А ось і диригентська паличка», — сказав тато. «Виходить, диригент — сонце!» — підхопив син. Усі дружно розсміялися.
Це звучав   оркестр, який   створила   природа.   Та   в   музиці все по-іншому: для створення оркестру потрібно   багато   музикантів   та   диригент.
Музичний словничок
Слово «оркестр» походить від назви майданчика перед сценою античного театру.
Оркестр — це колектив музикантів, об'єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів. 
Існують   декілька   видів  оркестрів .
ВИДИ   ОРКЕСТРІВ
Симфонічний
Камерний
Народних
інструментів
Духовий
 








Музичний словничок        
Симфонічний оркестр — великий колектив музикантів, який   виконує   симфонічні   музичні   твори.
Камерний оркестр — невеликий за кількістю музикантів колектив, основу якого складають виконавці на струнних смичкових інструментах. Такий оркестр виконує   музичні   твори   у   невеликих   приміщеннях.
Роздивіться назви інструментів симфонічного оркестру.   Які з них вам відомі?
4.      Музичне   сприймання. Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль».
5.      Аналіз музичного твору.   
—      Який оркестр виконував вальс?
—      Розкажіть про цей вальс і його засоби виразності: темп, регістр, ритм, характер мелодії та динаміку.
—      Звучання   яких   музичних   інструментів вам вдалося   розпізнати?
—      Якими   ви   уявляєте   тих, хто   танцює? 



6.      Бесіда про роль диригента оркестру.
Уявіть, що ви в театрі. Незабаром розпочнеться спектакль. В   оркестровій   ямі — спеціально обладнаному місці перед сценою — музиканти. Вони налаштовують свої інструменти, і галас стоїть неймовірний... Щоб керувати цим великим музичним колективом, потрібен   диригент (у перекладі з французької — «керувати», «спрямовувати», «управляти»).   Диригент   керує   колективом   виконавців з   оркестру, хору, оперної або балетної вистави, передаючи   свої   задуми   за допомогою системи умовних рухів,  виразу   обличчя,   погляду   тощо.
7.      Бесіда про творчість композитора.
Георгій Васильович Свиридов — радянський композитор і піаніст, народний артист. Він написав п'єси, романси, твори для оркестру, хори, кантати, симфонії.
Музичний словничок
Вальс (від німецького— кружляти) — парний бальний   танець   із   тридольним   музичним   розміром.
8. Виконання творчого завдання.      
Уявіть себе музикантом і заграйте вальс. Три долі виконайте на шумових інструментах. Перша буде найсильнішою, а   дві   поряд — трохи слабшими. Ось такий вальс — створений вами. Виконайте   цей ритмічний   рисунок.
І  І  І  І  І  І  П  І  І  I I I
Створіть   та   запишіть   власний   ритмічний рисунок до вальсу, а потім зіграйте на ударних інструментах.   Мелодію   вашого   вальсу   можна виконати   й   голосом. Цей вальс заспівайте своїм матусям, адже   незабаром   мамине   свято — 8   Березня.
9.      Поспівка. Вправи  для   розвитку музичного слуху  та   голосу   (за вибором вчителя).
10.    Розучування   пісні. «Червона калина». Сл. та муз. Н. Май.
Ознайомлення зі змістом та характером пісні. Розучування мелодії. Виконання пісні під супровід. Розучування першого куплету та приспіву.
11.    Виконання творчого завдання.
Виконайте   перший   куплет   та   приспів   пісні. Під   час   співу   виконуйте   танцювальні   рухи.
12.    Узагальнення   вивченого   матеріалу. Рефлексія.
·        Що таке оркестр? Які види оркестрів ви знаєте?
·       Чим відрізняється великий симфонічний оркестр від камерного?
·       Який твір виконував симфонічний оркестр? Назвіть автора танцю.
·       Яка музика створила вам святковий настрій?
·       Розкажіть, які інструменти входять до складу оркестру.
·       Хто такий диригент? У чому полягає його роль?
13.    Домашнє завдання.
Чи   слухаєте   ви   у повсякденному житті оркестрову музику? Розпізнайте на слух музичні інструменти оркестру,  які   виконують   твори . 
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Музичні букети»
Мета: виготовлення   музичної   листівки   для привітання   зі   святом   Весни.
Очікуваний результат: музична листівка.
План створення:
Візьміть фарби, пензлик або кольоровий папір, ножиці   та   клей. Із   картону   виготовте святкову листівку — нею   можете привітати рідних із Міжнародним жіночим святом. Намалюйте на листівці квіти чи цілий букет, або з кольорового паперу зробіть аплікацію — кошик   із   квітами.
Складіть привітальний вірш та підпишіть листівку.
А тепер знайдіть чудову мелодію, яка зможе озвучити ваш квітковий подарунок. Запишіть її на мобільний телефон. Ваш святковий сюрприз — приготовлено. Залишилося лиш привітати рідних під музику! Зі святом!
14. Вихід із класу під музику Г. Свиридова.



Немає коментарів:

Дописати коментар