конспекти

середа, 2 листопада 2016 р.

Музичне мистецтво 5 клас - Урок 25
Тема. Світ  вокальної   музики.
Мета. Ознайомити учнів з поняттям вокальна музика, сольний спів, діапазон, сольна вокальна музика на прикладах музики європейських композиторів, ознайомитися з творчістю Дж. Каччіні, Ф. Шуберта, Рафаеля, образами   Діви   Марії,   Мадонни   в   музичному та образотворчому мистецтві.
Розвивати вміння учнів розпізнавати на слух звучання тембрів співочих голосів та манери вокального співу, давати характеристику музичного образу твору, створеному у вокальному мистецтві, добирати колір до настрою вокального твору.
Виховувати інтерес до вокальної сольної музики, творчості зарубіжних композиторів, шедеврів образотворчого мистецтва.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна    дошка,   ілюстрації   до   музичного твору   та   пісні або   мультимедійна презентація, портрети    Дж. Каччіні,   Ф. Шуберта.
Основні поняття для засвоєння: вокальна музика, сольний спів, манери співу.
Твори, що вивчаються на уроці:
·        Дж. Каччіні. «Ave Maria».
·        Ф. Шуберт. «Ave Maria».
·       «Прийди, прийди, весно красна». Сл. А. Навроцького, муз. В. Філіпенка — розучування.
Хід уроку
1.      Вхід під музику Ф. Шуберта. Організаційний момент. Мотивація   до   навчання.
2.      Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — оркестр   народних   інструментів та основні   його   різновиди, інструменти народного оркестру   та   їхнє   походження.
3.      Бесіда про світ вокальної музики.
Світ вокальної музики надзвичайно різноманітний і безмежний. Якщо зібрати всі авторські пісні, романси, хори та додати пісні, створені кожним народом за всю історію свого існування, то вийде, мабуть, нескінченна мелодія.
Вокальні твори виконують по-різному. Народні пісні співають у народній манері — невимушено, розлого і гучно під супровід народних інструментів або без супроводу (а капела). Сучасна популярна пісня зазвичай звучить під фонограму. Це — естрадна манера виконання, основною рисою якої є легкість і доступність у сприйнятті слухачами. В оперному театрі, концертному залі та філармонії звучить академічна музика, якій притаманна академічна манера співу.
Ви вже знаєте, що вокалістів розрізняють не тільки залежно від типу музики, яку вони виконують. Вам легко впізнати (навіть із заплющеними очима) голос мами або тата, голос найкращого друга. Отже, голос людини, як і музичний інструмент, має власний неповторний тембр. Характеризуючи тембр голосу, особливо співацького, часто вживають слова «мелодійний», «приємний», «металічний», «глухий», «м'який» тощо.
Проведімо експеримент. Візьміть найнижчий звук, який зможете заспівати, а тоді — найвищий. Це ваш діапазон. Як і музичні інструменти, голос людини має власний діапазон. Ви помічали, що голоси хлопчиків та дівчаток схожі? Це дитячі голоси. Коли підростете, ваш тембр голосу зміниться і стане дорослим — чоловічим або жіночим.
Співацькі голоси
ЧОЛОВІЧІ
ЖІНОЧІ
ДИТЯЧІ
Бас
Баритон
Тенор
Контральто
Мецо-сопрано
Сопрано
Альт
Дискант
 









Основою   класифікації   співацьких голосів є висота. Серед чоловічих голосів розрізняють бас (низький), баритон (середній), тенор (високий), серед жіночих — контральто (низький), мецо-сопрано (середній),   сопрано  (високий). Дитячі голоси поділяють на альт (низький) та дискант (високий).
Музичний словничок
Пригадайте! Співаком або вокалістом називають людину, яка займається співом. Сольний спів — це виконання пісні однією1 людиною.
4.      Виконання творчого завдання.
Демонстрація картини Рафаеля «Сикстинська Мадонна»   (див.   підручник, с. 126). Вона   вже   давно стала   шедевром   світового мистецтва. Відомий німецький   поет   Й.В. Гете   висловився так: «Якби її творець не написав більше нічого, вона все одно забезпечила б йому безсмертя».
Ця картина звучить світло й піднесено. Вона промовляє   чудовим   і   неповторним   голосом матері, яка несе   та   оберігає свою дитину. Це також молитва матері за свою дитину, прохання до Діви Марії про заступництво.
Дайте   характеристику засобам виразності живопису   в   картині   Рафаеля.
Якою музикою можна озвучити цей шедевр образотворчого   мистецтва?
Послухаймо  цю   композицію.
5.      Музичне   сприймання.   Дж. Каччіні. «Ave Maria».  Ф. Шуберт. «Ave Maria».
6.      Аналіз  музичного  твору.
—      Що допомогла вам зрозуміти музика?
—      Під впливом цієї музики ви пригадуєте події зі твого життя, коли вам була необхідна допомога?
—      Чи допомогла вам музика розповісти про любов до матері? '
—      Розкажіть про тембри голосів, які виконували ці твори.
—      Про що розповіла вам музика? Розкажіть про ваші враження.
—      Чи допомогла вам картина зрозуміти музику?
7.      Бесіда про творчість відомого живописця.
На своїх картинах Рафаель Санті дуже часто створював   образ   Діви   Марії   (Мадонни), за   що   його навіть   прозвали   «Майстром   Мадонн».
«Сикстинська   Мадонна» — одне з найвідоміших полотен   художника,   написане   на   замовлення   Папи Юлія   II   на честь перемоги над французами, які нападали   в   ті   часи   на   Італію.   На   картині зображена юна і ніжна Мадонна з маленьким Ісусом, поруч — свята Варвара та Папа Римський Сикст II. Таємна   влада   матері,   яка знає, що повинна віддати свою   дитину   заради   спасіння людства, і досі бентежить   наші   серця.     
8.      Відомості про авторів музичних творів.
Джуліо   Каччіні — італійський композитор і співак XVII  століття, теоретик вокального мистецтва. Композитор   став автором однієї з перших опер «Еврідіка» (1602) і вважається одним із творців італійського   співу   бельканто.
Франц    Петер   Шуберт — австрійський композитор   XVIII   століття, один   з   основоположників романтизму   в   музиці, автор   понад   тисячі   музичних творів,   серед яких більш ніж 600 пісень, дев'ять симфоній,   велика   кількість творів камерної та літургійної   музики.
9.      Поспівка. Вправи   для   розвитку музичного слуху та голосу (за  вибором вчителя).
10.    Розучування пісні. «Прийди, прийди, весно красна». Сл. А. Навроцького, муз. В. Філіпенка.
Ознайомлення  зі змістом пісні та характером мелодії музичного твору. Розучування мелодії. Знайомство з особливостями виконання ритмічно складних   елементів   пісні, плескання складних ритмічних   елементів. Виконання   пісні   по   фразах.
11.    Виконання творчого завдання з музикування.
Разом з однокласниками виконайте приспів, супроводжуючи  вокал   грою   на   дзвіночках:
1-й голос   виконує мелодію і повторює її ритм;
2-й голос повторює завжди той самий ритм (остинато).
Вийде ось такий оркестр:
1-й голос   111 1 П 1     1 П 1     1 П 1
2-й голос   111 11 1      1 1 1     1 1 1
Це буде ваш весняний оркестр!

12.    Виконання  творчого   завдання   з   музикування.
Візьміть   фарби   або    олівці. Спробуйте   плямами або   штрихами   зобразити   в   кольорі   настрій   цієї пісні.
13.    Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
·        Яка музика називається вокальною?
·        Кого називають солістом?
·        Які ви знаєте манери виконання пісень?
·        На які типи поділяють співацькі голоси? Розкажіть про них.
·        Який тембр голосу маєте ви?
14.    Домашнє завдання.
Послухайте твір «Ave Maria» у виконанні Лари Фабіан,   Лучано   Паваротті   та   Робертіно   Лоретті.
Намалюйте портрет своєї матері, заспівайте їй свою улюблену   пісню . 
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Подарунок для матусі»
Мета: оформити галерею музичних портретів.
Очікуваний результат: галерея портретів.
План створення:
У цьому проекті може взяти участь увесь клас.
1.      Намалюйте портрети своїх матусь або улюблених бабусь. Можна пофантазувати та придумати сюжетні картини.
2.      Підберіть музику під кожен малюнок та запишіть її на диск.
3.      Оформіть галерею та запросіть в гості своїх рідних.
4.      Сюрпризом для всіх стане чудова музика, яка буде озвучувати кожну картину. Без гідів вам не обійтися. Хто буде проводити гостей до галереї? А може, хтось хоче прочитати власні вірші. Вийде справжнє свято!
15. Вихід  із  класу  під  музику  Ф. Шуберта.




Немає коментарів:

Дописати коментар