конспекти

неділя, 6 листопада 2016 р.

Музичне мистецтво 5 клас – Урок 20
Тема. Що таке  не програмна   музика?
Мета. Ознайомити  учнів   із   відмінностями   програмної та   непрограмної    музики   на   прикладах   творів   Г. Генделя та Т. Альбіноні; ознайомити з прикладами «музики води» та відомими живописними творами, присвяченими водній стихії, розповісти про різновиди програмних та непрограмних симфонічних творів європейських композиторів.
Розвивати вміння учнів розпізнавати відмінність між програмною та непрограмною симфонічною музикою, давати характеристику музичному образу симфонічної музики, розрізняти на слух музичні інструменти, розвивати вміння порівнювати характер музичного та образотворчого творів та знаходити спільні засоби виразності.
Виховувати інтерес до симфонічних програмних та непрограмних   музичних творів зарубіжних композиторів,  інтерес   до   пісенної творчості українських   композиторів.
Тип уроку: комбінований,  урок  заглиблення  в  тему.
 Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна   дошка,   ілюстрації   до   музичного   твору   та   пісні або мультимедійна   презентація, портрети   Г. Генделя   та   Т. Альбіноні.
Основні поняття для засвоєння: програмна і непрограмна музика, музичні та живописні твори, присвячені воді.
Твори, що  вивчаються   на   уроці:
·       Ґ. Гендель. Алегро із сюїти № 1 фа-мажор «Музика на воді».
·       Т. Альбіноні. Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів.
·       «Ми — козаки». Сл. та муз. М. Назарця — виконання.
Хід уроку
1. Вхід до класу під музику Ґ. Генделя. Організаційний момент.   Мотивація до навчання.
2.      Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — «програмна музика», «програмна симфонічна   музика»,   героїчні образи в музиці. Творчість   композиторів   Л.   ван Бетховена та О. Бородіна   на   прикладі   програмної   симфонічної музики.
3.      Бесіда  про   особливості   непрограмної   музики.
Серед  безлічі інструментальних композицій є твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів.  Їх  відносять  до  непрограмної  музики.
Непрограмні твори називають сонатами, симфоніями, прелюдіями  тощо. Подібні  назви   не   дають   уявлень   про   характер   того   чи    іншого   твору, але вказують на музичний жанр, у якому він написаний. Під час слухання непрограмної музики у кожного   слухача   виникають   власні   образи   та відчуття залежно від особистісного сприйняття, підготовленості   та   рівня   духовної   культури.
Музичний словничок
Непрограмна    музика — це інструментальні твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів.
4. Музичне   сприймання.
Пропонуємо вам порівняти два музичні твори. Обидва вони були написані у XVIII столітті відомими композиторами: німецьким автором Ґ. Генделем та італійцем Т. Альбіноні. Чи   почуєте   ви   різницю   між цими   творами? 
Ґ. Гендель. Алегро із сюїти №1 фа-мажор «Музика на воді».  Т. Альбіноні.   Адажіо соль-мінор для органа та струнних   інструментів.
5.      Аналіз музичного твору.
—      Які  характерні   риси обох творів? Чи схожі вони між   собою?
—      Чи   схожа   музика  Генделя   на сучасний фонтан або водну феєрію? Який настрій викликала у вас ця музика?
—      Про   що, на   вашу   думку, розповідає   музика Томазо   Альбіноні? Який   їй   дамо   заголовок?
—      Звучання   яких    музичних   інструментів   вам вдалося   розпізнати   в   адажіо Т. Альбіноні?
—      Опишіть   засоби   музичної   виразності   обох творів.
6.      Розповідь про композиторів.
Ґеорґ Фрідріх Гендель — композитор   німецького походження,  який   жив у Великобританії у XVIII столітті. За своє життя написав близько 50 опер, 23 ораторії, безліч   церковних   хоралів, органних   концертів,   ряд  творів   розважального   характеру.
Генделю   приписують створення популярної музики, оскільки   він   керував   оркестром   просто   неба, і   ці виступи міг слухати кожен. Прикладами «популярної» барокової музики можуть слугувати «Музика на воді» (1717) та «Королівський феєрверк» (1749), написані на замовлення короля Георга II для виконання   на   урочистостях.
Томазо Джованні Альбіноні — італійський композитор, автор близько 50 опер, 28 з яких були поставлені у Венеції між 1723 і 1740 рр., проте нині відомий переважно завдяки інструментальній музиці, особливо концертам для гобоя. Його інструментальна музика   свого   часу привернула увагу Йоганна Себастьяна   Баха, який   написав   принаймні   дві   фуги на   теми   Альбіноні   й   постійно   використовував   його басові   партії   для   вправлянь   своїх   учнів   у   гармонії.
7.      Виконання творчого завдання.
Візьміть пензель та акварельні фарби. Змочіть аркуш   паперу   водою   і  спробуйте    зобразити    свій настрій після слухання інструментального твору Г. Генделя   або  Т. Альбіноні   у   техніці   «по-вологому». Плями   фарби, потрапивши   на   папір, розтікатимуться   й   утворюватимуть  плавні   переходи   світлих   і   темних відтінків. Це   буде   ваша   музика   в   «кольорі».
Музичний словничок
У музиці поряд «існують» як програмні, так і непрограмні музичні твори, які звучать у виконанні інструментів. Це і є різновиди інструментальної професійної музики.
Змінити   ваш   настрій   від   ліричного   до сміливого   і   веселого   допоможе   пісня, яка   перенесе нас   на   історичні   українські   терени.
8.      Фізкультхвилинка «Хвилинка відпочинку».
9.      Виконання творчого завдання.
Розгляньте відомі картини знаного художника та композитора М. К. Чюрльоніса «Схід сонця», «Безтурботність»,  «Соната моря». Прослухайте   уривок   із музичного твору Г. Генделя. Спробуйте  підібрати ілюстрацію, яка найбільш підходить до музики композитора. Охарактеризуйте засоби виразності живописного твору та поясність спільні риси між картинами  та   музикою   у   виконанні   оркестру.
10.    Поспівка. Вправи  для   розвитку музичного слуху та голосу  (за  вибором вчителя).
11.  Виконання   пісні. «Ми — козаки». Сл. та муз. М. Назарця.
Заспівайте   пісню   спочатку   під   фонограму, а потім   супроводжуйте   свій   спів   кроками   і   рухами тіла. Хто   із   вас   буде   отаманом, той   і   задаватиме ритм   і   ходу. Приспів   виконуйте   разом.
12.    Узагальнення вивченого. Рефлексія.
·        Яка  музика  називається   непрограмною?
·       Твори яких композиторів ми слухали? Що пам'ятаєте про них?
·       Дайте характеристику засобам виразності цих творів.
·       Назвіть відмінності між програмними і непрограмними  музичними   творами. 
13.    Домашнє завдання.
Послухайте музику, яка звучить у вас вдома. Можливо, серед   прослуханих   творів   ви   почуєте   такі, які   нагадають   тобі   музику XVIII століття. Приєднуйтеся  до   проектів   наших   друзів.   Розшукайте у   книжках  та  Інтернеті   «музику води».
Для допитливих — виконання   музичного   проекту.
Проект «Музика води»
Мета: знаходити  та вибирати необхідну інформацію, добирати   відповідні ілюстрації, портрети для оформлення   буклета.
Очікуваний результат: буклет.
План створення:
Чи   знаєте ви, скільки   композиторів   присвятили своїх   творів   воді? Деякі   звучали   на   уроці, а   скільки їх   ще   є!   До   проекту   можуть   приєднатися   всі   ваші друзі.
1-      й       крок — знайдіть якомога більше музичних творів,   присвячених   воді.   Дізнайтеся   про їхніх авторів   та   не   забудьте   про   портрет   композитора.
2-      й       крок — доберіть до кожного твору ілюстрації, які, на вашу думку, найкраще будуть підходити до характеру музичного твору.
3-      й       крок — складіть із паперу буклет та оформіть його титульний аркуш.
4-      й       крок — додайте на сторінки буклета назви творів, які розповідають про воду, ілюстрації до них та портрети композиторів.
Підказка: розгляньте   картини   І. Айвазовського   «Чорне море», «Хвиля» та М.-К. Чюрльоніса «Соната моря»   (див.   підручник, с. 105), послухайте   музику      М. Римського-Корсакова «Окиян — море синєє» з   опери «Садко», симфонічну   поему   «Море».
14.    Вихід із класу під музику Ґ. Генделя.





Немає коментарів:

Дописати коментар